معرفی الموت،روستای وناش و کینه خاز

معرفی الموت و روستای وناش و همچنین خلاصه عملکرد و فعالیت های ده ساله شورای اسلامی روستای وناش از توابع بخش رودبار الموت

معرفی الموت،روستای وناش و کینه خاز

معرفی الموت و روستای وناش و همچنین خلاصه عملکرد و فعالیت های ده ساله شورای اسلامی روستای وناش از توابع بخش رودبار الموت

مذهب مردم الموت

 

 



بدیهی است با توجه به نسبت تنوع آب وهوایی درایران درنتیجه تنوع فرهنگی وقومی نیز مورد توجه است ونادیده گرفتن به فرهنگ اقوام مختلف ایران راه رسیدن به توسعه ورشد جامعه میسر  نخواهد شد وآگاهی به نسل جوان امروز درخصوص گذشته خود می تواند با توجه به عقل وخرد خویش راه آینده خود را بهتر انتخاب وراه درست زندگی را طی نمائید.

الموت که محل سکونت وزندگی اقوام متعدد با فرهنگ های متفاوت می باشد همیشه درخصوص مذهب مردم الموت سئوالاتی درذهن مردم ایران وجهان ایجاد وبه خود مشغول کرده این است که مردم الموت وساکنین آن پیرو  مذهب فرقه اسماعیله ویا حسن صباح هستند یا نه ولازم است به آن اشاره کرد علاوه بر مشهور بودن مردم الموت به فرقه اسماعیله دین آنها اسلام و  مذهب این مردم شیعه  بوده و  به مسائلی اعتقادی ومذهبی بسیار توجه دارند بطوریکه دراکثر اطراف روستای الموت امام زادهای هستند که مورد احترام اهالی وحتی مراسمات خاصی نیز هرساله درماه محرم به ویژه درروزعاشورا وتاسوعا برگزار می گرددو تعزیه وشبیه خوانی درروستاها  مرسوم است و دومین سئوال که ذهن مردم الموت وبعضی از بازدید گنندگان رابه خود جلب می کند درخصوص یکی از اقوامی که در الموت زندگی می کند که به نام مراغیان یا کله بزی ها هستند که اینان چه کسانی هستند واز کجا آمده اند ومذهب آنان چیست ازآنجای که این قوم درتعدادی از روستاهای الموت ساکن هستند زندگی آنان بسیار مجهول ومبهم وپیچیده بوده وحتی این سؤالات درذهن مردم الموت نسبت به این اقوام نیز وجود دارد ودرجهت شناختن آن قوم هستند.


برای توضیح بیشتر لازم مطالبی را هر چند مختصر ولی مفید به اطلاع بیندگان عزیز برسانم این اقوام از مراغیان هستند واز لحاظ اجتماعی مردمی مودب ومهمان نواز وسخت کوش وآرام ومتواضع هستند ولی درامور زندگی شخصی وآداب ورسوم اجدادیشان را پنهان نگه داشته اند

 وبه همان راهی می روند که نیا کان وپدرانشان درآن مسیر بوده اند وسنت اجدادشان را عزیز وپاس ومحترم داشته وبه ندرت آن رانقض می کنند واین مردم درتعدادی از روستاهای رودبار الموت پراکنده اند وآمارشان

طبق  منبع گزارش بخش داری رودبار الموت- حدود4500 نفر و948 خانوار درروستا های متعدد ومختلف الموت زندگی می کنند. وچون این طایفه از مراغه به الموت آمده اند به آنان مراغی می گویند.

 

 

 

 درخصوص مرا غیان که به آنان  عوام کله بزی می خوانند باید گفت خودشان از این نام بسیار متنفر وآن را تحقیر آمیز می نامند وخودرا به این نام هرگز نمی خوانند و وکسانی که هم کیش آنان نباشند پشه ای  می خوانند

روستا

تعداد خانوار

کل جمعیت

علی آباد

95

463

اسیه مُرد

34

170

دیکن

162

737

دورچاک

154

777

اویرک

124

554

گرمارودسفلی

12

52

کش آباد علیا

33

168

سوته کش

5

45

وشته

237

1094

یوج

52

233

زینلبر

2

15

جمع

948

4421

       

 منبع این آمار : بخشداری معلم کلایه

 

مذهب باطنی

طرفداران حسن صباح به او اعتقاد بسیار داشتند و دستوراتش را کاملاً اجرا می‌نمودند. پس از مدتی حسن صباح خود را مهدی موعود معرفی کرد و کم کم شاخه‌ای از اسماعیلیه بوجود آمد که باطنی نامیده شد، اما دشمنانشان آنها را ملحد (کافر) می‌نامیدند. آنها علاوه بر مهدویت حسن صباح معاد را قبول نداشته معتقد بودند که انسان‌ها با مرگ نابود می‌شوند و آنچه به عنوان اجر نیک و بد ذکر شده در مورد نام نیک یا بدی است که از آدمیان باقی می‌ماند. علت نامیده شدن آنها به باطنی دو مورد ذکر شده:

  1. چون طرفداران حسن صباح دین خود را مخفی می‌کردند به باطنی معروف شدند.
  1. آنها معتقد بودند که آنچه را که در دین‌شان به آن اعتقاد دارند از باطن قرآن و معانی درونی دین برداشت می‌کنند و بنابراین باطنی نامیده شدند.

افسانه‌های فراوانی که در مورد حسن صباح ساخته شده

از آنجایی که حسن صباح یک دین جدید را ترویج می‌کرد و با خلفای عباسی و حکام سلجوقی دشمن بود، بنابراین در ایران مخالفان بسیاری پیدا کرد و خلفای عباسی بر ضد او رسالاتی سرشار از دروغ منتشر می‌کردند و او را فردی خونخوار و ستمکار معرفی می‌نمودند. مخالفان حسن صباح منتشر کردند که حسن صباح با حشیش هواداران خود را از حال طبیعی خارج می‌کرده به کارهایی مثل ترور وا می‌داشته‌است. همچنین افسانهٔ پیمان دوران کودکی خیام و خواجه نظام‌الملک و حسن صباح جز برای این ساخته نشده که انگیزه حسن صباح از این قیام را دشمنی شخصی با نظام الملک جلوه دهند. باطنیان شخصی را مامور به قتل خواجه نظام‌الملک کردند ولی زمانی که فرد مذکور نزد خواجه رسید ناگهان غلام ۱۵-۱۶ ساله خواجه به وی حمله ور شد و با ضربات دشنه او را از پای در آورد. ترور خواجه ۲ محرک داشت یکی خود ملکشاه سلجوقی و دیگری خواجه حرمسرای ملکشاه.

حسن صباح از ایرانیانی بود که در دوره سلجوقی قیام کردند وی از مخالفان سرسخت تسلط اعراب بر ایران بود. مذهب وی و پیروانش اسماعیلیه بود که شاخه‌ای از پیروان امامان است با این تفاوت که اینان به هفت امام اعتقاد دارند و امامت را بعد از امام جعفر صادق حق فرزند وی اسماعیل دانسته و او را مهدی موعود (امام زمان) و امام آخر می‌دانند. مرکز قدرت اینان در مصر بود که خلفای فاطمی مصر این مذهب را در این کشور رسمی اعلام کرده بودندعذا داری اهالی در21 ماه رمضان.(گردآورنده(:بهروز رمضانی وناشی   

 

نظرات و پیشنهادات خود را به شماره(09367776920)پیامک نمایید.      

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد